Reakce na Štěpanovského články o motokrosu

05.10.2013 21:00
fotkaV tomto týdnu vyšel „nejprodávanější motoristický časopis“ Svět motorů, kde byl panem redaktorem (Michal Štěpanovský)uveřejněn článek s alarmujícím názvem: „ Zachraňte motokros!“. Po přečtení tohoto článku a několika dalších od výše uvedeného autora jsem, jako člověk, který dává tomuto sportu spoustu svého nejen osobního času, ale i financí trochu posmutněl. Vzhledem k tomu, že vím jak se věci, které zde autor s panem Churavým popisuje mají, nabývám dojem, že etiketa žurnalistiky utrpěla nemalý šrám.
Fámy a myslím i záměrné lži, které se snad z neznalosti autora v článku nacházejí, bych zde chtěl alespoň z části přeměnit na pravdivá fakta.
 SCM Jinín, je sportovním střediskem mládeže, a to širšího výběru mladých motokrosařů. Ve své podstatě je to „školka a škola“ pro mladé jezdce, kde je pod trenérským vedením učíme základním návykům a to od systému trénování včetně správného načasování úrovně a fází tréninku, až po stravování. SCM nikdy nemělo a nebude ani v budoucnu simulovat, chcete-li nahrazovat bývalá Vrcholová střediska nebo tolikrát vzpomínanou a opěvovanou Duklu.
 V SCM se již od začátku klade důraz na koordinaci, obratnost a variabilitu. K posílení celého pohybového aparátu využíváme nejmodernější cvičební nástroje (TRX, BOSU atd.), ale i postupy, které konzultujeme nejen s trenéry u nás, ale i s trenéry např. francouzské školy při příležitostech na mezinárodních závodech, či stážích trenérů.
  Pro individuálnější přístup trenérů ke svým svěřencům, bylo vytvořeno pět podstředisek SCM (Strakonice, Praha, Jablonec n. Nisou, Vysoké Mýto, Olomouc), kde probíhají při zimní přípravě pravidelné víkendové tréninkové kempy (spinning, tělocvična, bazén atd.). Dále má každý člen SCM Jinín individuální týdenní tréninkový plán, u kterého se přihlíží ke zatížení ve škole, doplňkovým sportům či případné nemoci. Mimo tyto víkendové kempy se jezdci v rámci zimní přípravy účastní každý rok dvou až tří pětidenních kempů na horách. S jezdci je komunikováno celý rok o jejich zdravotním stavu, ale i dalších problémech, které v tomto věku mají. Tréninkové plány a jejich plnění se kontroluje z tréninkových denníků a dále ze zasílaných dat ze sporttestru, které používají vybraní jezdci SCM, a podle kterých je tak možno sledovat jejich výkonnost a stav trénovanosti.  
Pana Churavého si vážím především jako sportovce, ale srovnávat podmínky, které byly za jeho éry se současností je trochu utopie...
   Několik faktů: Za dob pana Churavého, kdy byl náš motosport na výslunní, jsme jako ČSSR vyráběly motocykly, které nám záviděl celý svět a podpora tohoto sportu od státu byla mimo jiné na základě exportů motocyklů ČZ a JAWA. Ono se to možná zdá nepravděpodobné, ale ekonomické zásady fungují v jakémkoli systému stejně, jde jen o to jak se ventilují. Pokud měly výše uvedené značky vyvážet, potřebovaly dokázat, že motocykly jsou na špičkové úrovni a jak to nejlépe dokázat v době „studené války“ než na sportovním kolbišti. Proto byla podpora státu téměř neomezená a mohly fungovat zařízení jako Rudá Hvězda, Dukla a další Vrcholová střediska. Dnes tomu tak není a proto je financování, hlavně ze začátku kariéry mladých jezdců hlavně na rodině. Pokud se jezdec dostane na vyšší úroveň, snaží se mu Autoklub ČR, potažmo VV Svazu motokrosu pomoci nejen peněžní podporou, ale i zabezpečením právě ve SCM.
   Nevím, ve kterém sportu je to jinak.  Co třeba pokud bude chtít hrát dítě fotbal? Ano pro začátek to stojí rodiče kopačky, příspěvky, oblečení a cesty na zápasy. Ale pokud bude kluk chtít a mít to štěstí být jeden z nejlepších, vede k úspěchu trnitá a penězi lemovaná cesta, která znamená pro rodinu možná i stěhování za lepším klubem.
Motosport je velmi drahý sport, kdy k úspěchu vedou pouze mezinárodní zkušenosti, od útlého věku jarní zahraniční tréninkové kempy a samozřejmostí je celoroční cestování po celém světě. Proto jsou vstupy s fotbalem neporovnatelné, ale výsledky našich reprezentantů a fotbalistů také. Zde jasně vede motosport!!!
Mým cílem nebylo během těchto několika řádků vysvětlit detailní náplň činnosti SCM Jinín. Stejně tak není možné se zabývat všemi polopravdami či nepravdami, které se v článcích M. Štěpanovského objevují. Mým cílem ale bylo důrazné ohrazení se proti výše uvedeným skutečnostem a napravení pohledu motoristické veřejnosti na činnost, práci trenérů a všech dalších osob, které pro mladé motokrosové jezdce v rámci SCM Jinín pracují.
Zdroj: motodenik.cz