Neobjevená krása francouzských motocyklů

01.10.2013 18:48
Nejspíše pouze specifický vývoj motorismu v našich zemích může za malé zastoupení francouzských motocyklů mezi našimi veteránisty. Vždyť přes 1500 výrobců, kteří ve Francii v letech 1920-1960 motocykly vyráběli, nabízelo technicky zajímavé motocykly srovnatelné s konkurencí. 
 
  Mezi přední výrobce patřili firmy Terrot, Magnat Debon, Motobecane, Motoconfort, Peugeot, Monet Goyon, Koehler Escoffier, Gnome et Rhone, o kterých zde najdete přehledové informace. Nutno ovšem přiblížit i menší výrobce jako Alcyon, Automoto, Dollar, Dresch, New Map, Ravat, Soyer, Rene Gillet a jíné, jejichž motocykly si rovněž zaslouží pozornost. 
 
  Alcyon 250ccm, SV, 1932Velmi obsáhlý seznam nejen francouzských výrobců motocyklů se nachází na www.cybermotorcycle.com. Případně bych doporučoval německy psanou knihu Franzoesische Motoraeder, kterou napsal Hans Juergen Huse, z které jsem i částečně čerpal. 
 
  Byl bych rád, kdyby se podařilo sesbírat přehledově informace, takže pokud vlastníte nějaký motocykl či máte nějaké informace, kontaktujte mě nebo napište přes forum. A pokud zatím žádný stroj nevlastníte a toužíte po nějakém dostupném čtyřtaktním, řemenovém či jiném veteránovi, možná tu najdete inspiraci k jeho pořízení. 
 
  U mě vše začalo, když jsem vyrazil ze zvědavosti na veteránskou burzu do německého Mannheimu. Objevil jsem tam motocykl, který se mi na první pohled zalíbil. Byla to čtyřtaktní dvěstěpadesátka Alcyon z roku 1932. V kompletním původním stavu, jen rozchodit a zaretušovat, nikoli renovovat. Bohužel jsem jí nakonec nekoupil, neměl jsem sebou potřebný peníze, s dopravou jsem si také nebyl jistý a navíc jsem původně ani žádný motocykl koupit nezamýšlel. 
 
 
  Vzal jsem si pár kontaktů a začal shánět informace. Zjistil jsem, že u nás nikdo nemá pořádně o těchto strojích povědomí. Všichni neustále vychvalují Jawu nebo anglické stroje a o francouzských nic. Tak to pro mě byl impuls objevovaní nečeho neznámeho. Do toho si můj kamarád pořídil Monet Goyon, 250sv, z roku 1932, kterou začal renovovat. Nakonec jsem si pořídil motocykl Magnat Debon 350sv, z roku 1934. No a letos v létě se kamarád nadchnul do Jawy 500ohc, tak svého do šroubku renovovaného Monet Goyon prodával. Skončil u mě. V současnosti tedy vlastním francouzské stroje dva. 
 

Magnat Debon, BLG, 350ccm, SV, 1932 

  Kompletní původní motocykl, momentálně čekající na rozchození 
Magnat Debon, BLG, 350ccm, SV, 1932
Magnat Debon, BLG, 350ccm, SV, 1932
Magnat Debon, BLG, 350ccm, SV, 1932
Magnat Debon, BLG, 350ccm, SV, 1932
Magnat Debon, BLG, 350ccm, SV, 1932
Magnat Debon, BLG, 350ccm, SV, 1932

Monet Goyon, LS3, 250ccm, SV, 1934 

  Kompletně z původních dílů renovovaný motocykl 
Monet Goyon, LS3, 250ccm, SV, 1934
Monet Goyon, LS3, 250ccm, SV, 1934
Monet Goyon, LS3, 250ccm, SV, 1934
Monet Goyon, LS3, 250ccm, SV, 1934
Monet Goyon, LS3, 250ccm, SV, 1934
Monet Goyon, LS3, 250ccm, SV, 1934