Gas Gas EC 300 R 2014 – První test

13.11.2013 16:12
Kategorie dvoutaktních třístovek je mezi jezdci endura momentálně asi tou nejpopulárnější kategorií. Proto se přední výrobci snaží právě této třídě věnovat maximální pozornost, výjimkou samozřejmě není ani španělský Gas Gas.
Ačkoliv to na první pohled nemusí být zcela patrné, u Gas Gasu nezůstal kámen na kameni a pracovalo se na vývoji celé motorky. Rám byl přepracován pro zvýšení tuhosti a hlavně lepší ovladatelnost motorky. S tím souvisí i nový podvozek. U testované verze Racing je to zadní tlumič Rieger a přední vidlice Marzocchi. Nová jsou i hrazdová řídítka se zvýšenou pevností.
Pracovalo se ale i na motoru. Ten vychází z předchozí generace, ale je opět přepracovaný pro lepší průběh výkonu, na který jsou v Gas Gasu právem hrdí. U základní verze nechybí na boku motoru startér, u té racingové se bohužel odporoučel pro snížení celkové hmotnosti. K té přispívá i lehký výfuk FMF.
Při prvním shledání je jasné, že v Gas Gasu opět zapracovali na zpracování motorky, tam kde před pár lety ještě trochu pokulhávalo je nyní vše perfektní.
Do sedla
Při testování nás čeká opravdu pestrá trať začínající dvacetikilometrovým přejezdem na cross country trať. Na rychlých cestách může naplno vyniknout nový podvozek. Zejména zadní tlumič od Riegeru funguje naprosto precizně a ani při maximálních rychlostech zadní kolo na nerovnostech neztrácí trakci a motorka jede přesně tam, kam jí pošlete. Má přitom perfektní odezvu a i když mi motorka na mokré louce ustřelila, neměl jsem pocit, že bych jí neměl pod kontrolou. K tomu pomáhá i perfektně dávkovatelný motor.
Ten jezdec ocení i ve výjezdech, nebo trialových pasážích. Má jemný nástup a táhne lineárně už od nízkých otáček téměř bez typického dvoutaktního kopance. Díky výkonu můžete jedničku v podstatě vynechat a jen si občas pomoci lehce jdoucí spojkou.
To už jsme na CC trati, kde najdeme v podstatě všechno, co můžete v terénu zažít. Začínáme skokem přes skalku, kde vyniká rychlý nástup výkonu a s motorkou se dá krásně odrazit od hrany. Dopad je pak doslova sametový. Následuje prudký táhlý výjezd, kde stačí jen plynem kontrolovat rychlost a motorka nahoru vyletí skoro sama, není taky divu, když suchá hmotnost je pouhých 106kg.
Malé zklamání přišlo v trialových pasážích, kde se Gasu moc nechtělo zatáčet, do kličkování mezi stromy ho musíte hodně nutit a moc tomu nepomáhá ani vysoko položené sedlo, které brání překlápění motorky ve stoje. A stát musíte, jakmile totiž jdete do sedla, motorka začne protestovat a ovládání je daleko těžší, i odkloněné zatáčky tak projíždím ve stupačkách a pocity jsou najednou daleko lepší.
Výborně nadávkované jsou brzdy, hned od začátku jsem měl perfektní jistotu v tom, jak zmáčknout páčku, nebo šlápnout na brzdový pedál. V dlouhých sjezdech stačí jen přenést váhu na zadní kolo a Gas se dá stále bez problémů ovládat.
Podvozek naprosto exceluje na roletách, kde stačí držet plyn a Gas už si se vším poradí, ani velké odskoky motorku nerozhodí a řízení se chová téměř tak, jako by měl Gas Gas namontovaný tlumič řízení.
Lepší? Horší? Jiný!
Gas Gas modelové řady 2014 je hodně odlišný od předchozí generace. Ztratil něco na své obratnosti, naopak získal na ovládání ve vysokých rychlostech. Samostatnou kapitolou je motor, který nemá chybu. Zapomenout nesmíme ani na více než příjemnou cenu, která dělá konkurenci vrásky na čele, no a za několik desítek tisíc už Gasíku nějakou tu mouchu odpustíte.
 
Zdroj: motodenik.cz